Reisverslag Sri-Lanka

Na mijn reis vorig jaar naar het land van de Farao's ben ik in aanraking gekomen met het Boeddhisme en ben meerdere keren naar de Buddharama tempel aan de Loeffstraat in Waalwijk geweest en naar enkele bijeenkomsten in Utrecht om me daar in het Boeddhafarma te verdiepen. Uit Thailand afkomstige monniken onderwijzen hier de beginselen van het Boeddhisme. Spoedig ontstaat bij mij het plan om in Thailand de boeddhistische tempels te gaan bezoeken. Aangezien een vlucht naar Thailand is volgeboekt ga ik naar Sri Lanka alwaar de bevolking, evenals in Thailand, voornamelijk Boeddhistisch is. Het wordt een aangename kennismaking met een prachtig eiland in de Indische Oceaan.

Sri Lanka, tot 1970 Ceylon geheten, is een eiland dat even groot is als Nederland en BelgiŽ samen en ligt ten zuiden van India, 7į van de evenaar, een tropisch eiland dus. De bevolking bestaat voornamelijk uit Singalezen (Boeddhisten en Christenen) en een minderheid uit Tamils (Hindoes en Christenen) en enkele kleinere groepen zoals Moslims, Burghers, afkomstig van Portugal en Holland en Vedda's, de oorspronkelijke bewoners. De hoofdstad is Colombo, de aanvliegplaats voor mijn reis door Sri Lanka. Ik heb geboekt voor een korte georganiseerde reis en de tropische temperatuur bij aankomst in Colombo geeft mij meteen een gelukzalig gevoel. Ons gezelschap bestaat uit een divers gezelschap van 20 personen, We hebben een goede vlucht en na aankomst op het vliegveld stappen we in een gereedstaande bus en maken zo meteen kennis met het drukke verkeer in deze Singaleese hoofdstad. We worden rechtstreeks naar ons hotel gebracht waar blijkt dat onze slaapaccommodatie direct aan het strand ligt. Alleen een rij palmbomen scheidt ons van de zee, waar we na een welkomstdrankje en een uiteenzetting van het reisprogramma, de verdere dag heerlijk zongenietend doorbrengen.

De eerste dag van ons verblijf maken we een bustocht naar Kosgoda. We hebben een goede chauffeur en deskundig en behoedzaam laveert hij ons door de diverse dorpjes die we onderweg passeren. Hij brengt ons naar het zuidelijk van Colombo gelegen Kosgoda waar we een bezoek brengen aan een broedplaats voor schildpadden.

De eieren van de schildpadden liggen op het strand verspreidt, weliswaar onder het zand maar duidelijk zichtbaar. Vissers verzamelen deze eieren en brengen die tegen een kleine vergoeding naar een verzamelplaats waar deze onder bescherming komen van het Wild Life Protection Society. Vervolgens worden ze hier uitgebroed en in zee uitgezet. Vandaag mogen wij dit doen en het is erg leuk om te zien hoe snel de kleine schildpadjes, nadat wij ze op het strand hebben gezet, zich naar zee spoedden.

De volgende dag brengt de bus ons naar het zuidelijk gelegen Galle, een in de oudheid belangrijke vestingstad. Het stadje heeft een tijdje onder Nederlands bestuur gestaan en hiervan zijn nog verschillende getuigenissen te zien. Zoals diverse koloniale huizen en een oud Hollandse Fort wat in de 18e eeuw volledig is gerestaureerd. In de Nederlandsch Hervormde Kerk staat nog steeds een in Nederland gebouwd kerkorgel. Op de grafzerken in de kerk vind je verschillende namen van zeelieden van de Nederlandse koopvaardij. In het sfeervolle OriŽnt Hotel waar in vroegere tijden een Nederlandse sociŽteit was gevestigd, drinken we een kopje thee.

We gaan deze dag ook het water op met een klein bootje en maken zo kennis met de flora en fauna van dit tropische eiland. Er zijn hier op zijn minst 3000 inheemse plantensoorten en meer dan 400 verschillende vogelsoorten waarvan de helft inheems.We zien o.a. varanen, aalscholvers, kleine witte reigers en prachtige vlinders. Spoedig komen kinderen met een bootje naar ons gevaren waarbij ze aapjes aan ons laten zien. Wanneer er dan een foto door ons wordt gemaakt zijn ze er als de kippen bij om een muntstuk te vragen. En zeker aan kinderen weiger je dan natuurlijk niet.

We brengen ook een bezoek aan een houtwerkfabriekje alwaar men o.a. olifant- en Boeddhabeelden worden vervaardigd. Ook worden in deze werkplaats maskers gemaakt, alles handmatig en tegen een karig loon.

Vanuit ons hotel loop ik de volgende dag langs het strand waar even verderop enkele steltvissers bezig zijn hun portie vis voor die dag te vergaren. De zuidkust is bekend om zijn vele steltvissers. De vissers zitten tijdens het vissen op een dwarsbalkje wat aan een niet te ver in zee geplante staak is bevestigd. Het lijkt mij geen handige manier van vissen maar het schijnt wel erg effectief en lonend te zijn.

Te voet ga ik de omgeving verder verkennen en maak op een ongedwongen manier kennis met de mensen. Ik zie veel armoede om me heen. Het weinige verkeer vindt plaats in erg oude auto's, een enkele bromfiets of fiets maar de meeste zijn te voet. De huisjes zijn veelal van riet opgetrokken en met hout of platen bedekt. Een tuktukdriver bedelt om een ritje en ik laat me naar een volgend dorpje brengen.

Het is vandaag juist marktdag en ik bewonder de vele uitgestalde kruiden en pepers. Ook verschillende en voor mij vaak onbekende soorten groente en fruit en erg veel vis. Ongedwongen en erg vriendelijk wordt de waar aangeprezen. Onderweg word ik uitgenodigd om thuis thee te drinken en maak op deze manier kennis met de aardige bevolking die op hun beurt op deze manier hun dankbaarheid willen tonen voor jou bezoek aan hun land. Bij een iets luxer woning met balkon blijf ik wat langer staan kijken en ook hier word ik vriendelijk binnen geroepen om hun huis te bekijken. Iedere woning heeft zijn eigen boeddhatempeltje en overal zijn afbeeldingen van boeddha te zien. Een gesprek is niet mogelijk omdat ze alleen hun eigen taal spreken en ik geen Singalees ken. Maar men hoeft niet altijd te praten om begrip en gevoelens te uiten.

Bij de ingang van ons hotel staan altijd mensen die ons een ritje met hun tuktuk aanbieden. Met een van hen had ik eerder al een afspraak gemaakt en de volgende dag brengt hij me naar een theeplantage. Het is niet druk op de plantage. Ik zie enkele Tamilvrouwen met grote manden op hun rug waarin ze de geplukte theebladeren gooien. Zwaar en flink onderbetaald werk.

Een van de werknemers geeft me een rondleiding in de fabriek en laat me zien hoe de thee na geplukt te zijn wordt gedroogd en uitgesorteerd. Er zijn verschillende soorten thee. Alleen de bovenste drie blaadjes van de theeplant worden gebruikt voor de beroemde Ceylon thee. Ik laat me verleiden om bij de uitgang van de plantage deze echte Ceylon thee te kopen, keurig verpakt in een kistje met als opschrift: B.O.P.F. (Broken Orange Pekoe Fannings). Op de terugweg komen we met de tuktuk langs een rubberplantage alwaar via inkepingen in de rubberbomen de rubber in emmertjes wordt opgevangen. We gaan door de rijstvelden en bananenplantages en ik geniet van de mooie diepgroene natuur om me heen met zijn grote diversiteit aan prachtige bomen, struiken en bloemrijke planten.

De voorlaatste dag van mijn reis brengen we met ons gezelschap een bezoek aan Matara en bezichtigen hier de Warahena tempel. In deze tempel is op de wanden in kleurrijke striptekeningen het leven van Boeddha uitgebeeld. Een enorm groot kleurrijk Boeddhabeeld midden op het tempelcomplex steekt boven alles uit. Als herinnering aan Sri Lanka koop ik een klein, van sandelhout gemaakt boeddhabeeldje en een drietal olifantjes, gemaakt van wit gesteente.

Deze veel te korte trip heeft mij meer gebracht dan ik aanvankelijk in gedachte had. Aan veel tempels en bezienswaardigheden ben ik niet toegekomen, maar de prachtige natuur, de arme maar vooral vriendelijke bevolking en natuurlijk de heerlijke temperatuur maakte het geheel voor mij bijzonder waardevol. Om Sri Lanka goed te leren kennen heb je gewoon meer tijd nodig. In het vliegtuig naar Amsterdam denk ik al aan de volgende reisbestemming wat ongetwijfeld Thailand gaat worden en begin me daar nu al op te verheugen.