Kenia en Tanzania 2005: Safari rond de evenaar

Met reisorganisatie Sawadee vertrek ik op 8 december voor de eerste keer naar donker Afrika. We doen ditmaal een kampeersafari van 24 dagen waarvan enkele dagen in hotels en de andere dagen in tenten zal worden overnacht.

De vlucht wordt verzorgd door KLM die ons in ongeveer acht uur naar Nairobi brengt, de hoofdstad van Kenia. Hier worden we opgevangen door Rubin, een nog jonge reisgids, en worden vervolgens met een bus naar een hotel gebracht voor de eerste nacht in Afrika.

De volgende morgen staat de safaritruck klaar die ons langs de verdere route zal vervoeren. Het is een open truck met aan weerszijden plaats voor 10 personen en is voorzien van een complete keuken- en kampeeruitrusting.

De eerste dag gaan we door een mooi groen gebied naar de besneeuwde Mount Kenya. Onderweg worden we steeds meer geconfronteerd met het Afrikaanse land en zien we prachtige Colobus apen, ook bekend als franjeapen met hun helwitte staart en bakkebaarden. Aan het eind van de dag worden voor de eerste keer de tenten opgezte wat me deed denken aan mijn militaire diensttijd in de Limburgse bossen. De omstandigheden zijn hier natuurlijk heel wat comfortabeler en de omgeving al helemaal.

Na een vroeg ontbijt buiten de tent wat voor een echt kampeergevoel zorgt, vertrekken we de volgende ochtend naar het Samburu reservaat. We brengen onderweg een bezoek aan een Samburu dorp waar voornamelijk vee-nomaden wonen. We worden hartelijk verwelkomd en krijgen een rondleiding door hun dorp. Ze tonen ons de door hun zelfgemaakte hutten waarvan de buitenkant wordt afgesmeerd met koeienvla en brengen een bezoekje aan hun schooltje.

Onderweg verandert het landschap zienderogen. Het weelderige groen maakt plaats voor doornige acacia's en termietenheuvels. Vandaag maken we al meteen een eerste gamedrive, een safari per truck. Omdat onze overland-truck open zijkanten heeft en we vrij hoog zitten, hebben we een goed zicht op het wild. Dit is het echte Afrika. We volgen de wegen van rode aarde en zien de eerste impala's, maken kennis met dartele zebra's en zien giraffen die van de acacia's eten.

Tijdens de nachtrust horen we allerlei geluiden die we niet kunnen plaatsen en horen we dieren langs de tent scharrelen. De volgende dag maken we in alle vroegte een volgende gamedrive omdat dan de meeste dieren te zien zijn. We zien nu inderdaad erg veel dieren zoals opnieuw impala's en antilopen en veel prachtig gekleurde parelhoenders.

Ook zien we veel apen, kleurrijke vogels, zelfs een stekelvarken en in de rivieren zien we krokodillen. We slaan onze tenten nu op bij een mooie rivier en zien hier een groep olifanten de rivier oversteken. We kamperen hier tussen de apen die ons nauwkeurig in de gaten houden. Vooral tijdens het eten moeten we opletten dat ze niets weggraaien wat ze overigens vaak lukt. Via landbouwgebieden en koffie- en theeplantages rijden we vervolgens naar Nyahururu waar we de nacht doorbrengen in een mooi gelegen lodge en waar we heerlijk gaan eten in het restaurant.

Na een korte ochtendwandeling naar de voet van een 72 meter hoge waterval, rijden we naar het meer van Nakuru in de Rift Vallei. Onderweg passeren we de evenaar wat altijd weer een speciaal gevoel geeft. We krijgen hier een demonstratie met water te zien waarbij aan de ene kant van de evenaar het water in een tegenovergestelde richting in een trechter loopt dan aan de andere kant van de evenaar. Precies op de evenaar loopt het water recht naar beneden. Lake Nakuru is vooral bekend vanwege de flamingo's die we hier in grote aantallen tegenkomen. In het park zien we veel waterbokken, buffels en ook neushoorns. We maken hier weer een gamedrive en rijden hierbij naar een hoger gelegen bavianenrots. Hier zien we naast bavianen ook klipdassen en hebben een prachtig uitzicht op het grote meer waarin we de flamingo's als een zachtroze lint waarnemen. We kamperen hier op een kampeerterrein, gelegen in een bosachtig gebied.

In de ochtend maken we opnieuw een gamedrive waarna we naar de Kerio Vallei rijden dat deel uitmaakt van de Grote Afrikaanse Slenk. Onderweg genieten we van prachtige vergezichten over een aantal rift-meren en zien we verschillende dieren zich aan het water verfrissen. We maken een flinke wandeling door weelderige bossen en langs klaterende watervallen. Later op de dag brengen we een bezoek aan een kleinschalige boerderij van een Afrikaanse boer die zeer enthousiast over zijn leven, zijn gezin en zijn werk vertelt en ons een rondleiding geeft over zijn landerijen en langs zijn vee.

De tot de verbeelding sprekende kampeerplaats is hier prachtig gelegen met een schitterend uitzicht over de rand van een groene vallei. De volgende dag trekken we door een gebied met grote uitgestrekte theeplantages. We stoppen hier om door de theestruiken te lopen en krijgen uitleg hoe de theeblaadjes worden geplukt en hoe ze daarna worden verwerkt tot thee.

We slapen vannacht bij een lokale missiepost en beginnen al aardig te wennen aan het kamperen en slapen in een tent. We krijgen ook steeds meer vaardigheid in het opzetten en afbreken van de tenten en het inpakken van de tentspullen.

Door een mooi heuvellandschap rijden we de volgende dag Tanzania binnen en strijken neer bij het grootste meer van Afrika, het Victoriameer. We verblijven hier twee dagen in grote, reeds opgezette tenten die voorzien zijn van eigen bedden zodat we deze keer onze eigen slaapzak niet hoeven te gebruiken.

Sommigen van onze groep gaan hier met een kano naar een vissersdorp, anderen maken een fietstocht langs kleine dorpjes en weer anderen gaan met een vogelkenner mee om verschillende vogels te spotten. Op het kampeerterrein is een direct aan het meer gelegen luxe restaurant met bordes vanwaar we een mooi uitzicht over het water hebben. We genieten hier van enkele luxe kampeerdagen en van prima eten. Tijdens de gehele reis beschikken we over een eigen kok die samen met de chauffeur telkens voor een voortreffelijke en afwisselende pot zorgt. Na afloop van het gezamenlijk eten wordt door ons de afwas gedaan en worden de spullen opgeruimd. Tijdens het eten krijgen we steeds gezelschap van prachtige kleurrijke koningsglansspreeuwen die van dichtbij hun graantje mee proberen te pikken.

Na deze heerlijke luierdagen verlaten we Lake Victoria en rijden de Serengeti in. Dit Nationaal Park is misschien wel het beroemdste en wildrijkste park van Afrika. In sommige maanden is dit het leefgebied van meer dan een miljoen wildebeesten en zebra's. Voor leeuwen en cheeta's is het park een luilekkerland. Sinds kort bestaat er ook de mogelijkheid om de dieren vanuit een luchtballon te spotten.

We kamperen twee nachten in het park van de Serengeti waarbij het kampvuur 's-avonds brandend wordt gehouden om wilde dieren op afstand te houden. Voor hyena's is dit overigens geen belemmering om 's-nachts ons kamp te doorzoeken op etensresten. Overdag rijden we met de truck dwars door het gebied en zien hier meerdere malen de dieren van "the big five": de olifant, de leeuw, het luipaard, buffels en de neushoorn alsook vele andere dieren en vogels. Het is een waar paradijs en we genieten dan ook met volle teugen. Het is in de truck vaak een wedstrijd wie er als eerste een speciaal dier ziet waarna het één geklik en één gezoem is van foto- en filmapparatuur voor die mooie shot.

Na dit mooie park vervolgen we onze avontuurlijke reis en gaan we op weg naar de Ngorongorokrater. Onderweg brengen we eerst nog een bezoek aan een Masai dorp waar we worden verwelkomd met de bekende springende dansers van de Masai stamleden in hun originele kleurrijke klederdracht. We bezoeken hier het dorpsschooltje waar de onderwijzer met een rieten stok de leerlingen in het gareel houdt.

De 24 kilometer brede krater van Ngorongoro is het gevolg van een vulkaanuitbarsting. In het hierdoor ontstane landschap hebben zich later vele uitzonderlijk veel dieren gevestigd. Door de vaak steile kraterhellingen mogen hier geen trucks rijden en maken we nu gebruik van landrovers waarmee we door het gebied trekken. Opnieuw genieten we hierbij van de vele dieren die we hier zien.

Aan alles komt een einde en ofschoon voor mij alles nog langer had mogen duren zijn de gamedrives voorbij en gaan we de volgende dagen kennis maken met het andere Afrika. We gaan richting de Mount Kilimanjaro en bezoeken Mto wa Mbu. We maken een wandeling door de omgeving van het dorp en bezoeken een bananenplantage waar aan ons rode bananen worden getoond en bananenbier wordt aangeboden. Geef mij maar Heineken!

Ditmaal gebruik we onze lunch bij mensen thuis en doen we ons tegoed doen allerlei heerlijke traditionele gerechten die ons worden aangeboden.

In Moshi overnachten we in een mooi geheel uit hout opgetrokken hotel en rijden de volgende dag naar een dorpje op de flanken van de Kilimanjaro waar we onze tenten opzetten temidden van koffie-, bananen- en tabakplantages. Hier brengen we die middag met een lokale gids een bezoek aan een koffieplantage waar we uitleg krijgen over het productieproces en men ons laat zien hoe de koffie wordt bewerkt.

De volgende dag rijden we door de Masai-steppe en passeren grote sisalplantages. We overnachten hier op een kampeerterrein mét zwembad waar we alle gelegenheid hebben om het stof van de voorbije dagen af te spoelen.

In de Usambara Mountains maken we een lange en inspannende wandeling langs een slingerende bergweg naar een hoogtepunt van een klif waar de beloning bestaat uit een prachtig vergezicht over het uitgestrekte berglandschap. Die nacht slapen we in een oud koloniaal hotel.

Als afsluiting van onze reis verlaten we het koele gebergte en dalen we af naar de laaglanden van Dar es Salaam. Een snelle draagvleugelboot brengt ons in twee uur naar het eiland Zanzibar. We verblijven hier drie dagen in een hotel in het historische Stone Town, gelegen aan de Indische Oceaan. Tijdens deze dagen genieten we aan het exotische strand met een blauwe zee, witte stranden en palmbomen, mijmerend en nagenietend van een indrukwekkende en aparte kennismaking met twee Afrikaanse landen.

Met een overstap in Nairobi vliegen we aan het einde van de stranddagen terug naar Amsterdam en komt er een einde aan een geslaagde Afrikatrip.