China en Tibet (2005)

Na China reeds eerder bezocht te hebben maak ik ditmaal een georganiseerde reis naar het zuiden, bezoek 7 provincies van dit enorme land en ga voor de eerste keer naar Tibet.

De organisatie is ditmaal in handen van de bekende reisorganisatie Baobab. Vanuit Schiphol vertrek ik op 9 september met Lufthansa om, via een tussenstop in Frankfurt, naar Hong Kong te vliegen waar de trip begint. De reisgroep bestaat uit 20 personen en is erg gemêleerd. Op de aankomstdag maak ik met een reisgenoot een wandeling langs de drukke promenade en bezoek het prachtige Kowloonpark. Hong Kong is een voormalige Britse kroonkolonie waar het Britse karakter nog volop aanwezig is. Imposante wolkenkrabbers worden afgewisseld met Chinese winkels en tempels.

De volgende dag begint de eigenlijke rondreis en vertrekken we met een boot over de brede Parfumrivier voor een rustige vaartocht naar Guangzhou alwaar we overstappen op een nachttrein waarmee we naar Guilin worden vervoerd. We gaan hier meteen verder met de bus naar Yangshuo, een leuk stadje gelegen in een groen en waterrijk landschap waar we enkele dagen verblijven. Het meest bekend hier is het majestueuze Karstgebergte alwaar we enkele natuurwandelingen maken door het Chinese platteland. Enkele jaren geleden maakte ik hier met een ander reisgezelschap een boottocht op de Li-rivier alwaar we toen vissers gadesloegen die met behulp van aalscholvers vissen vingen. Ditmaal laat ik me met aalscholvers op de foto zetten langs de Li-rivier.

We maken de volgende dag een vlucht naar Kunming, ook wel de stad van de eeuwige lente genoemd. Na een heerlijke nachtrust in een luxe hotel vertrekken we de volgende dag met een expresbus die ons door een prachtig landschap naar het voor mij mooiste en charmantste stadje brengt dat ik tot nu toe in China ben tegengekomen. Het stadje Lijiang ligt in een schitterend berggebied op een hoogte van 2400 meter. We blijven hier twee dagen en genieten van een stralende zon en aangename temperatuur.

Het oude stadsgedeelte van Lijiang is een must om te zien. Met zijn romantische steegjes, kinderkopjes en prachtige oude Chinese huizen heeft het de sfeer van een middeleeuws stadje. De balkonnetjes en veranda’s zijn overal behangen met begonia’s en fresia’s en zorgen voor een kleurrijk en fleurig geheel. De Naxi-minderheid, een niet-Chinees volk, heeft hier hun centrum. Zij dragen nog de traditionele kleding, gemaakt van schapenwol en bewerkt met rijk borduurwerk. Op de verschillende lieflijke pleintjes in het prachtig stadje wordt klassieke rituele muziek ten gehore gebracht. Het bezoek aan dit stadje maakt op mij een erg diepe indruk, alsof ik in een droomwereld ben terechtgekomen. Ik maak hier vele foto’s die moeten dienen als een prachtige herinnering aan dit mooie plekje.

We vervolgen onze trip en rijden de volgende dag opnieuw door een prachtig bergachtig gebied en langs dorpjes waar nog de oude bergstammen van de Bai en Naxi verblijven. Eind van de dag arriveren we in het al even rustieke en wat groter stadje Dali en verblijven hier in een prachtig Chinees Hotel. Het stadje is geheel ommuurd met de daarbij behorende Dom- en Klokkentoren en is erg fraai gelegen aan het grote Er Hai-meer tussen de hoge Chang Tang-bergen. De bevolking draagt hier nog de traditionele kleurrijke kleding en je komt niet uitgekeken op de eveneens kleurrijke en mooi versierde winkels. Verschillende daken zijn begroeid met mooi groen mos wat een leuk effect geeft.

Dali heeft vele toeristische mogelijkheden. Zo kun je een boottocht maken over het mooie Er Hai-meer waarbij enkele dorpjes van de Bai-minderheden worden bezocht. Ik breng een bezoek aan de bekende tempels van Dali waaronder de Drie Pagodes en laat me terugbrengen met de hier in gebruik zijnde paardentaxi. Ik laat me hierna masseren door een doofstomme masseuse die hier met meerdere doofstommen speciaal voor zijn gestationeerd. ’s-Avonds bezoeken we een kleurrijke en prachtige dansshow met geweldige Chinese artiesten.

Met de expresbus rijden we de volgende dag weer terug naar Kunming alwaar we opnieuw het vliegtuig nemen, nu voor een vlucht naar Chengdu, de hoofdstad van de provincie Sichuan. Ook deze stad is volgens het Chinese vierkanten stramien gebouwd en heeft hierdoor een eigen sfeer. Traditioneel is hier de bekende Chinese ”hotpot”, een soort fondue met allerlei verschillende ingrediënten. Wij laten deze kans niet voorbijgaan en genieten volop van deze speciale en voortreffelijke dis. We bezoeken hier een opvangcentrum van de bedreigde bamboe-etende panda en maken hier, naast de bekende zwart-witte panda, ook kennis met de rode panda. We genieten van de algehele verzorging en het mooi onderhouden park.

We brengen hierna een bezoek aan de prachtige Wenshuyuan tempel en gaan in het park naar een theehuis. Theedrinken is in China een heerlijk tijdverdrijf. Je haalt een kopje dat flink gevuld wordt met verse thee. Schenkers komen regelmatig langs en vullen het kopje steeds met vers heet water totdat de thee zo slap is geworden dat je toe bent aan een nieuw kopje.

Tijdens de reis ga ik regelmatig naar een internetcafé om mijn belevenissen naar het thuisfront te sturen. Al lopend door de straten op zoek naar zo’n café, maak ik kennis met het alledaagse Chinese leven en geniet hier erg van. Zo zie ik vaak hoe bij verschillende bedrijven het personeel voor aanvang van het werk in gelid buiten staat en aandachtig luistert naar de leiding die het werk van de dag doorneemt. (foto2425-2428)

Ik zie hoe schoenpoetsers bij de bushalte de schoenen van passagiers oppoetsen en er vanuit simpele bakfietsen met braadpan, heerlijke hapjes aan passanten worden verkocht. Ik zie de dagelijkse fietsers-stroom van mensen die naar het werk gaan en bewonder me over het vele werk wat hier nog vaak met de hand wordt gedaan. Zelfs zware werkzaamheden gebeuren met de hand en met speciale hulpmiddelen, waarbij het lichaam het vaak zwaar te verduren heeft.

Met onze speciale reisbus gaan we na een heerlijke nachtrust, verder naar Leshan om hier een bezoek te brengen aan het grootste Boeddhabeeld ter wereld (ruim 70 meter hoog) waaraan 90 jaar(!) gewerkt is. Langs in rotsen uitgehouwen steile trappen, lopen we aan de zijkant van Boeddha naar boven waar een prachtig park bezocht wordt om daarna aan de andere kant van Boeddha weer naar beneden te lopen. Een heel aparte ervaring. We maken ook even een boottochtje over de rivier langs de Boeddha voor een compleet overzicht van dit geweldig groot beeld. De vele Chinese dagtoeristen zorgen ongewild voor extra charme bij dit bezoek.

Deze toeristen komen we de volgende dag weer tegen als we Emei Shan bezoeken. Dit is een belangrijk pelgrimsoort voor de Boeddhisten maar ook vele niet Boeddhisten maken deze flinke klimtocht naar boven. Langs de route naar de top liggen verschillende tempels en kloosters welke laatste vaak dienst doen als nachtverblijf voor de pelgrims. Wij beklimmen de berg gedeeltelijk tot het Wannian klooster en gaan dan weer terug waar we ongeveer zes uur mee bezig zijn. Het is een pittige tocht met een speciale beleving. We zien ook verschillende ouderen die zich per draagstoel laten vervoeren en hebben bewondering voor de taaie jongens die dit zware werk opknappen.

Het kleine stadje Luchon is de volgende etappe waar de bus ons heenbrengt. Eigenlijk is het charmante stadje een soort openluchtmuseum waar je de geschiedenis van het ”China van toen” nog ervaart. Vooral als je ronddwaalt door de smalle straatjes en hierbij de lokale bevolking gadeslaat. Mannen die lurkend aan de groene thee en pijpsigaar rokend, een kaartje leggen en anderen, vaak vrouwen die allerlei zelfgemaakte spullen te koop aanbieden. We genieten van de rustige sfeer en gebruiken hier onze lunch.

Het vliegtuig brengt ons nog die middag naar Lanzhou waar we overnachten. De volgende dag vertrekken we met de bus via een onherbergzaam en indrukwekkend gebied naar het op 3000(!) meter hoogte gelegen stadje Xiahe. Onderweg zijn we de Tibetaanse grens gepasseerd en reden hierbij door typisch Moslimstadjes waar verschillende minderheden wonen.

In Xiahe verblijven we twee dagen en brengen een bezoek aan het Labrang klooster, dat wordt bewoond door monniken van de Tibetaanse Geelkapsekte (Gelupka-orde). De hoogte waar we nu verblijven is even wennen. Als we met de eigen koffers via de trap naar de eerste verdieping in het hotel sjouwen is het alsof we naar beneden worden geduwd, terwijl het ademen steeds moeilijker wordt. Gelukkig zijn er ijverige hotelboys die de koffers lachend naar boven brengen. Ook het gewoon over de weg lopen verandert hier in een trage gang. Een vreemde gewaarwording.

Na een wat kille nachtrust op deze hoogte gaan we de volgende morgen met een busje naar de graslanden in de bergen, waar we de nomaden bezoeken. We maken kennis met het vee van de nomaden, de kudden yaks en schapen, en brengen een bezoek aan een woontent waarin de nomade met zijn gezin woont. Hier zien we hoe de yakboter gekarnd wordt en krijgen we yakboter en yakthee aangeboden.

We merken nu echt dat we in Tibet zijn. De dag wordt verder gevuld met een wandeling door het dorp waarbij we met een bezoek aan de plaatselijke markt op een heerlijke manier kennis maken met het plaatselijke dorpsleven. Hier zien we de mensen die, getooid in hun aparte klederdracht, te voet uit de bergdorpen komen. Na hun marktinkopen wordt de gang naar de tempel van het stadje gemaakt. Hierbij lopen ze driemaal tegen de richting in om de tempel heen, waarna ze de gebedsmolens bezoeken. Het steeds weerkerend ritueel van Boeddhisten.

Na twee onvergetelijke dagen trekken we verder en komen via een spectaculaire bergweg en langs fantastisch natuurschoon aan in Yongying. Hier maken we de volgende ochtend een heerlijke boottocht op de Gele Rivier, en bezoeken hierbij de Bing Ling Sigrotten. We zier hier meer dan 100 grotten die stammen uit de Qin- en Tangdynastie met daarin afbeeldingen van wel honderden Boeddhabeelden. In de bloeitijd van de Zijderoute werden deze grotten met beelden door rijke kooplui na een succesvolle tocht aangelegd. In Lanzhou stappen we eind van de dag in de nachttrein die ons naar Xian brengt.

Deze geheel ommuurde stad is vooral bekend geworden door het in 1974 gevonden grafcomplex van Keizer Huang Di. Dit werd bij toeval ontdekt door een landbouwer toen hij een put sloeg voor zijn vee. Bij dit graf werden duizenden terracottabeelden van soldaten en paarden aangetroffen, in slagorde als leger opgesteld, ter bewaking van zijn graf. We brengen een bezoek aan dit complex en komen onder de indruk van dit aparte schouwspel.

Een slaaptrein brengt ons naar Pingyao waar we de volgende morgen aankomen. Dit stadje is evenals Xian, geheel ommuurd en is een soort openluchtmuseum met sfeervolle smalle straatjes waarlangs typisch Chinese huisjes staan. Het stadje heb ik enkele jaren eerder bezocht en maakte toen een erg diepe indruk op mij en ook nu weer. Hier herleeft de oude historie en maak je kennis met het China van vóór de Culturele Revolutie. Bij een bezoek aan China mag een bezoek aan dit stadje, dat inmiddels op de Unesco Wereld Erfgoedlijst staat, zeker niet ontbreken.

We vervolgen onze boeiende en erg afwisselende reis met een busrit naar Taiyuan. Onderweg bezoeken we Qiao Jia Dayuan, een huis in klassieke stijl waar onlangs de bekende film ”Raise the Red Lantarn” van Zhang Yimou werd opgenomen. Een prachtige typisch Chinese film die je ooit gezien moet hebben.

Tijdens de dagtocht bezoeken we nog een prachtige Boeddhistische tempel. Aangekomen in Taiyuan pakken we meteen de slaaptrein die ons naar Beijing brengt. Bij een eerder bezoek van mij aan deze imposante hoofdstad van China, heb ik de meest bekende toeristische bezienswaardigheden bezocht. Ditmaal ga ik naar de toen door mij gemiste Drum- en Belltower om daarna via het drukke centrum opnieuw over het indrukwekkende TianMen-plein te lopen.

Een gezamenlijke Pekingeendmaaltijd die avond is tevens het einde van deze geweldig interessante en enerverende China-reis die ik iedereen kan aanraden. De volgende dag vliegen we veilig terug naar Amsterdam, verrijkt, naast enkele leuke souvenirs, met een schat van meer dan 500 foto’s die ik als een kostbaar naslagwerk zal gaan bewaren.